Kantarelltoast, helt enkelt!

Under dagen har jag varit ute i Nackareservatet med min hund. Givetvis hittade jag ett kantarellställe och tyvärr hade jag bara en en liten påse som egentligen var ämnat för annat. På vägen hem var jag helt klart inställd på att smörsteka dessa små godingar. Plane and simple. Jag skulle precis börja steka på dessa, då min arbetskollega ringde och frågade om jag inte ville vara med på världspremiären av Volvos nya XC90. Jaha det var bara att stryka skjortan och bege sig in till stan. Bubbel och snittar, kändisar man känner igen,men man inte kommer ihåg vad de heter. Väl på väg hem var jag faktiskt sugen på min kantarelltoast. Fast stuvade. varför vet jag inte. Men gott är det.
 
 
Recept:
Kantareller efter behov
Grädde
Smör, normalsaltat
Surdegsbröd
Salt
Vitpeppar
 
Gör så här:
Putsa kantarellerna, hacka i mindre bitar (inte för små). Sätt på gjutjärnspannan till medelhög värme. Häll i svamparna och låt "torka ur" en stund. Tillsätt smör och stek ett par minuter. Häll av.
Häll på grädde i pannan och reducera till simmigt. Häll på kantarell och puttra någon minut. Salta och peppra efter behag.
 
I en annan panna smörstek brödet utan kanter. Surdegsbröd eller toast om man vill till gyllenbrun.
 
Aptera stuvningen på brödet och hugg in. Jag själv tog ett iskallt glas mellanmjölk. Ekologiskt givetvis.
 
/Masssimo

Kommentera inlägget här :