Kycklingconsommé med mandelklimp och blancherade sockerärtor

Så äntligen är det dags att vissa upp min kycklingconsommé. Under veckan har jag läst lite om klimp och det ska ju vara vetemjöl för det mesta. jag har till och med läst om havregryn i vissa recept. I och med det, så sticker jag ut hakan än en gång. Jag gör det på mandelmjöl. Det finns recept på mandelkyckling så varför inte detta? För att klarna en buljong använder man äggvita. Men min lookalike over in england har en mycket simpel men bra metod. Frys in buljongen i en traditionell iskubsbehållare. Ta ut kuberna och använd silduk eller två kökshandukar och låt smälta. Fungerar förvånansvärt bra. I detta fall använde jag äggvita och gjorde detta två gånger.
 
 
 
Recept: Kycklingfond
1 kyckling
1 gullök
1,5 morot
1 vitlöksklyfta
2 svartpepparkorn
1/2 dl selleri
2 små lagerblad
torrmjölkspulver
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Hacka kycklingskrovet i medelstora bitar. Använd även de små vingarna på kycklingen. Häll på lite mjölkpulver och gnid in. Detta ska frigöra smaker och protein enligt Heston Blumenthal. Rosta till fin färg. Tid beror på ugn. Hacka morot och gullök i större bitar. Det bästa vore om man har en tryckkokare. Annars använd en vanlig kastrull. Häll i allt och fyll på med vatten så att det täcker. Puttra ett 2-3 timmar (kortare med tryckkokare). Ta ut lagerbladen efter ca 1,5 timme. De avger en beska efter ett tag. Sila av och reducera till önskad smaknivå. Eventuellt salta lite. Klarna nu med äggvita eller enligt Heston metoden. Här är i alla fall resultatet. Mitt tips är att smula lite dragon över. Det får en annan smakdimension.
 
 
 
Recept: Klimp
100 g vetemjöl eller mandelmjöl (blir lite mer tuggmotstånd)
1 ägg
3 msk vatten
 
Gör så här:
Blanda ihop allt och in i kylen i minst 30 minuter. Använd en varm sked och gör klimpar eller queneller. Ta en kastrull och fyll på med vatten och salta. Lägg i klimparna och låt sjuda i 35-40 minuter.
 
Sockerärtor.
Skär sockerärterna i fina stänger (julienne) och värm på en kastrull som är saltat som västkustens vatten. Häll i och låt vara i 10 sekunder. Plocka upp sockerärtorna med hålslev och lägg i isvatten eller i alla fall kallt vatten.
 
Montera buljongen och lägg en klimp i mitten. Strössla lite sockerärtor och smula lite dragon över klimpen. Alternativt svartpeppar Ja nu var det slut. En gammal fattigmansrätt i en lyxigare förpackning.
 
Nu blir det strawberry cheesecake som efterätt. Köpt!
 
 /Massimo

Kommentera inlägget här :