Kanelpannacotta på en Rabarberspegel

Nu var det dags igen. Bland Årstakolonilotter har jag en gammal granne som gav bort lite rabarber härrom dagen. Och var sugen på att att testa ett par nya silikonformar. Normalt brukar pannacotta vara en ganska tung dessert, men jag tyckte jag fick till det med fräsch syrlig rabarber smak. Gör dock inte som jag och använd för djupa formar. Ett helvete att få ut dom. Därav den oestetiska formen.
 
 
Recept:
 
700 g Rabarber
0,7 liter vatten
1 dl strösocker
1,5 tsk färskriven ingerfära
1 msk citronsaft
ev fruktsocker
 
Gör så här:
Rensa rabarbern och kapa i lagom stora bitar. Häll i alla ingredienser i en kastrull. Koka till mjukt. Kör i en blender ett par minuter. Sila genom sil. Om du vill ha mer sötma tillsätt fruktsocker. Ställ in i kylen
 
Pannacotta
 
8 dl grädde
2 dl mjölk
2 dl socker
1 påse kanelstänger
4 Ggelatinblad
 
Gör så här:
Lägg gelatinbladen i vatten ett par minuter. Blanda alla övriga i en kastrull. Låt sjuda upp. Låt stå 15 minuter. Krama ur gelatinbladen och blanda med resten. Häll i blandningen i formar eller glas. Låt stå i minst 3 timmar i kylen.
 
Sedan kan man garnera med något grönt. Jag gjorde en choklad någonting istället
 
Tjolahopp nu var det klart
 
/Massimo
 
 

Kommentera inlägget här :