Filodegsknyten med chorizo och skogschampinjoner. Samt paprikasalsa och smörslungad spenat

I helgen frossade jag i en spansk kokbok hos en god vän. Då hittade jag denna i mitt tycke väldigt vackra rätt. Kanske mer som förrätt än varmrätt. pasta brickas (filodegsknyten) som det heter på spanska. Jag har dock gjort om denna då det skulle innehålla blodkorv och någon vinegrette som jag inte fastnade för. Det blir en Massomiansk tolkning som vanligt och det blev gott... Detta är min första gång, så döm inte utförandet/designen för mycket.
 
 
Recept:
Filodeg. Köp den...
Chorizo
Vårlök eller liknande
Skogschampinjoner
Rostad paprika
1/2 Vitlök
Citron
Bladpersilja
Citronsaft
Bladspenat
smör
 
 
Gör så här:
Ta ut filodegen i god tid. Hacka chorizon i små bitar. Likaså lök och champinjoner. Stek korvbitarna. Häll av och stek lök och champinjoner. Häll av. Lägg en klicka av korv, lök och svamp mixet och gör ett knyte. In i ugn ca 5-10 min i 180 grader. Om du vill ha effekt. Pensla smör på filodegen. Detta är inte helt lätt få vackert...
 
Rosta paprika eller ta köpt. Mixa med lite bladpersilja, citronsaft och vitlök och krydda med cayennepeppar. Mixa till en slät salsa. Stek spenaten i smör. Salt o peppra. Häll spenaten i ett durkslag o låt rinna av.

Kör hårt
 
/Mats
 

Kommentera inlägget här :