En galen vecka med 25 michelinrätter under ett tak.

För ett par månader sedan ringde en god vän till mig och frågade om jag ville ta ett jobb som servitör på ett stort event under Kock-VM. Matnördig som man är, tackade jag givetvis ja på stående fot. Vad jag inte visste var att det var Nespresso som är sponsor för Bocuse D´or som skulle ha en VIP-tillställning på WATZ Studios i Värtahamnen. En Pop-up restaurang för ett par dagar. Jag har nog aldrig varit så trött när jag kommit hem under den här veckan. Och det är en ynnest att få möjligheten att avsmaka fem stjärnkockars tolkning av olika rätter under ett och samma tak. På köpet har man fått ett antal nya vänner för livet. Häng med på en smak odysse med en touch av kaffe.
Menyerna kommer på engelska och gör sig bäst så. Jag missade några rätter, men har blivit lovad av kollegor och Nespresso att få alla bilder inom kort.
 
Först presenterar jag kockarna och sedan deras menyer. Och lite köksbilder
Melker Andersson 1* Michelin. Driver bla F12 och förekommer ofta i TV-sammanhang
 
 
Meny:
Swedish langoustine served with Ristretto Intenso Aioli
 
 
En annan variant av samma rätt
 
White asparagus "BBQ" served with Ristretto Intenso Bread

Här kommer en prep bild istället
 
Cod with morels served with Ristretto Intenso oil. En av de godaste rätterna under veckan...
 
Spring lamb Ristretto Intenso spiced with vegetables
 
 

Rhubarb served with Ristretto Intenso ice cream
 
 
 
Prep och köksbilder
 
 
 
Mauro Colagreco
2 ** Michelin Mirazar, Menton
 
 
 
Meny:
Sea urchin and Ristretto Origin India textures
 
 
Ristretto Origin India marinate scallops and corn textures
 
 
Blue lobster, onion confit and Ristretto Origin India Bisque. Har tyvärr ingen bild ännu.
 
Slow cooked pigeon, Ristretto polenta and coconut emulsion
 
 
Parsnip mousse, Ristretto Origin India sponge, pistachio sauce and roaste oi crystals. Tyvärr ingen bild
 
 
Här lite köksbilder
 
 
Ja, hmm. Ska det inte var lite mer någonting? Salt, jo så är det.
 
 
Terje Ness 1*Michelin
Driver restaurang ORO
 
 
Foie gras Ristretto Intenso Nougatine. Nu pratar vi mästerverk. Både för ögat och smak
 
 
Salmon with Ristretto Intenso and dill
 
 
Norway lobster with Ristretto Intenso powder
. Jag har tyvärrr ingen bild ännu.
 
Duck with Ristretto Intenso sauce. Bilder fattas här med. Kameran strejkade. Bilder kommer.
 
Ristretto Inteso Ganache
 
Här några snaps
 
 
 
 
 
Jouni Toivanen 1* Michelin. Driver restaurang Luomo bland annat
Håll i hatten för den här killen kan lägga upp så att ögona får sitt och mer där till.
 
 
 Meny:
White asparagus, cold smoked salmon and Ristretto mayonnaise. Ingen bild men den kommer.
 
Scallop in tecxtures, brown butter and Ristretto vinegar
 
 
Slightly smoked halibut, shitake-Ristretto broth an Finninsh caviar. Varför missade man att fota denna underbara rätt. Men bilder kommer.
 
Tongue of baby lamb garlic "Manna" and Ristretto juice. En ny upplevelse, men smakmässigt fantastiskt
 
 
Och nu årets efterätt.
Xoco, cep, oak and Ristretto
 
Lite bilder från bakom glamouren
 
 
Den sista kocken Per Thostesen
Sous-Chef med självaste Paul Boucuse 3* Michelin. Den här gubben leker man inte med. Och alla säger att vi är lika. Ställ upp Heston Blumenthal så har vi de tre musketörerna, eller?
 
Meny:
Espresso forte Pickled salmon with spices, endive, mustard sauce and horseraish mayonnasie.
Om det är en rätt jag skulle få äta om livet snart vore slut så är det denna. Saknar ord. Håller på att efterapa denna hemma
 
 
Creamy lobster bisque with butter and steamed pumpkin, toped with Espresso forte foam nd crispy pumpkin seeds. tyvärr igen missade jag denna rätt med foto
 
Mild Espresso Forte Ice cream on crispy rice bottom and avacado served with caviar and olive oil with herbs.
Ooooooooooooooooooooooooooooh....
 
Och slutligen:
White chocolate mousse served with Espresso forte, Liquorice caramel, tangerine sorbet, roasted chocolate and mint,
 
 
Ja för att allt detta skulle fungera ut mot gästerna, finns det ett antal människor som jag arbetat med under veckan. Mattias (mr Nicker), Therese, David, Jessica, Eva och Helene. Givetvis Raymond och Kenneth som har ordnat det hela. Det har varit en fantastisk upplevelse och jag behöver nog ett antal dagar för att komma ikapp och smälta en och annan kolhydrat.
 
 
 
 
 
- Jag är ödmjuk inför upplevelsen
 
/Massimo
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Mats L

Wow! Avundsjuk!

Svar: Håller på att prepa någonting i stilen från Per. Vi ska väl springa till hegen
il massimo

skriven
#2: Mats L

Wow! Avundsjuk!

skriven

Kommentera inlägget här :