Knäckebröd, kort och gott!

I fredags var jag och lagade mat hos en kompis och hans familj. Det var italiensk style med bönsoppa och en pastarätt från Aosta som är helt ljuvlig. Marinerad Bresaola i Akvavit och gräddsås. Till efterätt en mycket god äppelkaka som frun i huset gjorde. Med mig hem fick jag ett recept på knäckebröd. Måste prova. Och just nu sitter jag och äter upp allt med hemmagjord färskost med smak av vitlök och basilika. Samtidigt puttrar tre - fyra kilo chiligryta i godans ro. Fortfarande minst två timmar kvar till den är klar
 
 
Recept:
 
2 dl majsmjöl
0,5 dl linfrö
0,5 dl sesamfrö
0,75 dl solroskärnor
025 dl pumpakärnor
 
Blanda torra ingredienser och tillsätt 0,5 dl olivolja och 2,3 dl kokande vatten.
 
Bred ut smeten tunnt på en standard plåt (60cm). Använd bakplåtspapper. Strö över flingsalt.
 
In i ugnen 150 grader 55-60 min.
 
Ett enkelt sätt att göra färskost är att använda Naturell yogurt. Värm upp så att yogurten separeras. Sila igenom kaffefilter under natten. Smaksätt med vad du tycker är gott. Idag använde jag vitlök och basilika. Ett tips är att koka vitlöken i lättsaltat vatten. Detta rundar av smaken och blir godare.
 
NU måste jag kolla långkoket :)
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :