50-års middag med de närmaste

I förra veckan fick jag förtroendet att göra en fem rätters midddag för min gode väns 50-årsdag och hans närmaste. Som vanligt följde min ovärderliga Sous Vide apparat med. Tänk vad skönt att bara slänga ner köttet i VAC-påsar. Låta det puttra i exakt temperatur tills det är dags att äta. Givetvis fanns det många moment och det blev lite lätt stressigt som det bör ändå. Ett tag var vi fyra stycken i köket för att hinna klart allt. Som vanligt hinner man inte fotografera allt och man glömmer bort när man har som mest att göra. Här kommer menyn:
 
Starter
Vispad anklevermousse med äpple
Dryck: Enskede Cider 2014. (Hemmagjord av 50-åringen)
 
Förrätt:
Creme Ninon med gravad laxtartar
Dryck: Palmer Millésime 1996, magnum.
 
Rådjursfile´ och mandelpotatispuré med en touch av västerbottenost. Portvinsås
Dryck: Ch de Commanderie St Emillion 2005 och Nicolas Catena 2005
 
Ostbricka
Dryck: Masi Costasera Amarone
 
Tarte Tatin med kanelyogurtglass
Ch Suduiraut Sauternes 2002
 
Förberedelser av förrätten.
 
Förrätten klar för gästerna.
 
Min ovärderliga Sous Vide.
 
Här görs det Tarte Tatin för andra gången mitt liv.
 
Tarte Tatin
 
Jordärtkockschips på G. En liten detalj av många till huvudrätten
 
Om du går i funderingar på att hyra in en kock? Varför inte slå mig en signal. 070-749 21 71
 
/Massimo.

Kommentera inlägget här :