Dagarna innan jul

Hur det än är, tycker jag det är roligast att bjuda hem folk. Laga mat tillsammans och prova goda viner. Igår var en sådan kväll. Jag hade sett en bild på instagram med halstrad oxfilé, men sådant finns inte i min frys. Däremot världens möraste reninnanlår. Rätten blev döpt till "vid vägs ände". Det finns en sådan väg uppe i Borgafjäll. Sedan vildmark och Sameland. Till detta provade vi igenom en del av vinproducenten Steinschadens viner.
Jag har en förkärlek till Sechuanpeppar. då den har en enbärston i sig som är mycket angenäm.
 
Recept:
Reninnanlår
Sechuanmajonäs.
Jordärtskockschips
Skogens bär
Persilja
Salt
Peppar
Flingsalt.
 
Gör så här:
Trimma renen. Krydda. Hetta upp en stekpanna och halstra. Inte för länge så att det blir genomstekt. Tanken är att det ska vara rått. Renen är fryst från början så man behöver inte vara rätt för bakterier. Gör majonäs och krydda upp med Sechuanpeppar efter smak. Strössla på med skogens bär och chips enligt din egen layout.
 
Jag kan säga att detta är en av de godaste rätter jag någonsin gjort i sin enkelhet.
 
Fyra olika viner från vingården Steinschaden. Haide passade utmmärkt till renen "vid vägs ände"
 
 
Den klassiska rödingen med saffransrisoni. recept finns sedan tidigare.
 
Och en spontan hemmagjord hallonglass och lite pepparkaksströssel. Allt för julkänslan.
 

Kommentera inlägget här :