Polarkaka

MIn nya assistent får arbeta vidare idag. Hittade ett super recept på Facebook och var tvungen att prova detta. Bakning som bekant är en ny grej för mig och är ivrig att lära mig, detta gebit. Hade tänkt att prova på molekylär matlagning under kvällen, men det kortaste receptet var ca 4 timmar. Får bli mango kaviar någon annan dag. Här kommer receptet. Har precis provat med kvälls teet och dom blev riktigt bra.
 
 
Recept:

50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
75 g smör, rumsvarmt
¾ dl ljus sirap
1 ½ tsk salt
6 dl rågsikt
4–6 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl lite i taget. Knåda ihop allt till en smidig deg. Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.

2. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord, ca 1 cm tjock. Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga tätt med en gaffel.

3. Stansa ut rundlar, ca 13–14 cm i diameter.

4. Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. Grädda bröden mitt i ugnen i 6–9 min. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.


Glöm inte ett gott pålägg.

 

/Massimo

Kommentera inlägget här :