Valnötsbröd

Idag har det varit riktigt uschligt väder och det var som gjort att knåpa lite i köket. Riktigt nöjd över hur fluffiga dom blev. Men jag bytte ut vetemjöl Special mot Manitoba Cream. Maskinen fick dessutom bekänna färg. Det tog ca 20 minuter innan jag var nöjd. Ja, jag vet ju inte hur det ska vara, så jag körde på känsla. Ikväll ska jag ge mig ikast med molekylär matlagning. Sfärisk mango, hur låter det?
 
 
Recept:
 
50 g jäst
5,5 dl vatten
0,5 dl olivolja
3 msk honung
15 g (3 tsk) salt
100 g (ca 1 dl) valnötter och pumpakärnor, grovhackade
35 g (0,5 dl) linfrö
180 g (3 dl) dinkel
120 g (2 dl) lantbrödsmjöl
cac 540 g (9 dl Manitoba cream eller Vetemjöl Special
 

Gör så här:
Värm vattnet och olivoljan fingervarmt (37 gr). Rör ut jästen. Blanda alla ingredienser med degspadet. Spara lite mjöl till utbakning. Knåda kraftigt. Maskin ca 20 minuter.
 
Jäs i ca 45 minuter. Knåda och baka ut till två runda bröd. Mjöla och jäs ytterligare i 30 minuter.
Skär mönster med en vass kniv. Grädda bröden i 175 - 200 grader (beroende på ugn) i ca 35-40 minuter. Brödets innerpemperatur ska vara 98 grader.
 
Låt svalna under duk.
 
Ät och njut medans lite nybaksvärme finns kvar. Det är som himmelen
 
/Massimo

Kommentarer :

#1: Elsa

Hej! Jag heter Elsa och jag har nyligen startat en ny blogg här på blogg.se. Jag skulle bli jätteglad om du kikade in på den och kanske slängde en kommentar när du ändå är där? Jättefin blogg btw! Tack och hoppas du får en bra kväll! :)

Svar: Kollar förbi ikväll :)
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :