Kronärtkocksrisotto med pan grattato

Även om jag bott i Italien under ett par år, förundas jag över att jag alltid upptäcker anrättningar jag aldrig hört talas om. Pan grattato är en av de "tillbehör" som är fantastiskt enkelt att göra och jättegott till pasta och risotto. I Gamla Stan finns en vinbar som heter "Corvina" vilken jag och mina vänner besöker så ofta det finns möjlighet till. Personalen och ägaren är supertrevliga och serverar fantastiska viner. Ofta försöker dom lura i att vinet kommer från den ena eller andra omöjliga landet vid blindprovningar. Tyvärrr är jag ofta ute och cyklar!!!. Har ni vägarna förbi, så besök gärna denna vinbar. - NI kommer inte att bli besvikna. Här är min version av deras risotto. Håll till godo
 
 
Recept:
 
Carnaroliris
Kycklingbuljong
Charlottenlök
Vitt vin
Smör
Permesan
Salt
Peppar
Salladslök
 
Kronärtskockor. Försök att få tag på den röd/lila kockan. Den smakar mer
Citron
Salt
 
Dagsgammalt vitt bröd
Torkad chili
Vitlök
Olivolja
 
Gör så här: Fyll en kastrull med vatten och salta lätt och lite citronjuice. Koka kockorna i 15-20 minuter. I denna rätt använder jag bara hjärtat så du kan äta upp resten. Ha lite gott smör tillhands. :)
 
Hacka charlottenlöken fint och fräs försiktigt i olja. Häll på riset och låt svettas till nästan genomskinligt. Tillsätt vitt vin och låt reduceras. Buljongen har du i en separat kastrull och tillsätter nu skopa för skopa. Det får inte bli någon ankdamm utan det ska kokas in med finess. Enligt mina gamla italienska vänner ska en risotto puttras i exakt 17 minuter. Detta för lite krunch och textur. hacka salladslöken i fina strimlor och tillsätt. Finriv permesan till lagom krämighet. Avsluta med en klick smör för att runda av det hela. Risotton ska vara inte vara rinnig och inte "torr". När du lutar tallriken ska den rinna långsamt. Övning krävs. Jag håller på att lära mig fortfarande.
 
Pan Grattaton. Ta vitt bröd. Helst någon dag gammal. Inga kanter. Mixa fint. tillsätt torkad chili och vitlök efter behag. Stek sedan i panna till gyllenbrun färg. Häll på papper för att bli av med överflödig olja.
 
Montering. Blanda i kockorna i risotton och låt några delar bli garnetyr. Sprinkla grattaton över. Nu är det bara att njuta. Passar alldeles utmärkt till en Riesling från Kamptal eller Rheingau.
 
Lycka till
 
/Massimo

Kommentera inlägget här :