Pad Thai med chilifrästa räkor

Första gången jag var i Thailand var 1988. Jag hade då hästsvans, ett antal hål i örona och lite annat flummigt. Det var på den tiden då man fick beställa ringtid via comradio för att prata med dom där hemma. Idag lite eller mycket mindre hästsvans, men minnena finns kvar. Sist jag var i Thailand 2008 levde jag praktist taget på Pad Thai. Givetvis går det aldrig att åstakomma samma känsla i ett gråtråkigt Stockholm. Här kommer i alla fall min version av  Pad Thai idag. För det kan se annorlund ut imorgon. Lite som vår pytt i panna. Man tar vad man har.
 
 
Recept.
Risnudlar
Räkor
Ägg
Gullök
Vitlök
Groddar
Sockerbönor
Pad thai sauce (mycket viktig)
Persilja
Rapsolja
Salt
Peppar
Chili
Jordnötter
 
Gör så här: Blötlägg risnudlarna i ljummet vatten i ca 40 minuter innan. Skär löken i lagom stora bitar. Hacka vitlöken. Fräs försiktigt löken och vitlöken i olja. Värm på en stekpanna med olja och krossad torkad chili. Häll ner nudlarna bland löken. Jag brukar tillsätta lite vatten för att skynda på allt. Här kommer doseringen att pad thai saucen. Du kan givetvis göra en själv. Men denna sås finns i de flesta asiatiska butiker. Nudlarna ska ha ett visst motstånd när de är klara. Precis innan du tror att att allt är klart häll ner groddar och fint strimlad sockerbönor. Låt gå i någon minut. Vispa upp ett ägg per portion och häll ner. samtidigt som du häller i ägget. Har du en varm panna med olja och en gnutta honung och chiliflakes  efter behag. Låt fräsa i max 30 sek. ta ur och lägg på skärbräda. Låt puttra tills ägget har koagulerat. När du hällt i ägget lägger du i räkorna som bar behöver ett fåtal sekunder för att bli klara. Samtidigt har du mortlat lite jordnötter och hackat lite persilja. Normalt kanske det ska vara koriander. Men jag gillar inte det. 
 
/Massimo

Kommentarer :

#1: Matilda Berlin

Men WOW vad gott det lät! Jag verkligen älskar thai-mat så det här skall definitivt testas någon kväll :)

skriven

Kommentera inlägget här :