Kroppkakor

Jag har inget svar på varför jag gjorde kroppkakor ikväll. Det kändes bara helt rätt. Under ett par sommar arbetade jag på Gute vingård i köket. Kerstin som ledde gänget, hade ett fantastiskt recept. Tyvärr är detta inte hennes, men detta är ack så gott. Normalt brukar man förknippa kroppkakan med Småland och Öland. Jag har fått lära mig är att Öland har grädde med. Hmmmm... För mig är kroppkakan som en gnocchi med fläsk inuti. Och givetvis har man fått uppleva kroppkakan under skoltiden med mindre förtjusning. Här kommer ett recept som faktiskt känns lätt. Har prövat med både vin och öl till. Men mjölk är godast. Högst personligt givetvis.
 
 
 
Recept:
 
700 g fast potatis
1 dl potatismjöl
3-4 äggulor. (beroende på hur stora de är)
50 g skirat smör
1 tsk salt
400 g rimmat sidfläsk. Eller Panchetta som jag använde
1 stor lök
1,5 tsk mortlad kryddpeppar
1 tsk vitpeppar
lingon
brynt smör
 
 
Gör så här: Skala potatisen och koka den färdig. Pressa och blanda in potatismjöl, äggula, smör och kryddor. Låt stå i minst 30 minuter.
Hacka sidfläsket och löken. Stek till knaperstekt separat. Häll av all överflödigt fett. Mortla kryddpepparn och  vitpepparn. Krydda efter eget behag
Gör bollar som en större golfboll/mindre tennisboll. Gör ett hål i mitten för att lägga ner fläsket. Slut om. Puttra upp i en stor kastrull lättsaltat. Häll ner kroppkakorna och låt sjuda i 5-7 minuter. När dom flyter själva är de klara. Men kör en minut till. (Egen erfarenhet). Låt kakorna svalna till rumsptemperatur. Sätt på en stekpanna med smör. Stek gyllenbrynt.
 
Om du behöver så bryn lite smör. Lingen är obligatoriska.
 
Lycka tilll. Det är super gott
 
/Massimo
 

Kommentera inlägget här :