Anka med Five Spice och rabarberpuré

Äntligen är påsken över och jag har inte hunnit att skriva några recept överhuvudtaget de senaste veckorna. Normalt är det lamm och ägg i massor, men det känns som om jag har gjort en hel del inför denna högtid. Jag blicker redan framåt mot senvåren och rabarbern. Iof är det lite tidigt för svensk rabarber än, då man har fått klä sig i vinterskrud än en gång. Anka är inget jag gör ofta. Nu blev det så att jag kände för det. Det kommer ett annat recept lite senare. Idag hittade jag rabarbern (tysk). Och min första tanke vara att göra parfait. Men i och med att jag hade anka kvar, tänkte jag att det måste finnas någon beröringspunkt. Och jag började googla och fann att Michel Roux Jr faktiskt gjort en variant på sin Duck l´orange med rabarber. Här kommer den. Receptet kommer urprungligen från Michel Roux Jr.
 
 
 Recept:
Anka. 2 ankbröst är runt 500 g. Det räcker med ett halvt bröst till en person
Rabarber
Pak choi. en halv till varje tallrik
Farinsocker
500 ml kycklingbuljong
Smör
Jordnötsolja eller vanlig rapsolja
Chiliflakes
1 dl Rödvinsvinäger
1 tsk kanel
1 tsk rostade fänkålsfrön
1 tsk nejlika
1 tsk stjärnanis
1 tsk sechuanpeppar
salt
 
Gör så här: Trimma bröstet. Skär snitt i fettdelen. Låt stå till rumsvarmt.
 
Blanda kanel, fänkålsfrön, nejlika, stjärnanis och sechuanpeppar. MIxa i kaffekvarn. Gnid in ankbröstet med salt och kryddblandningen på fettsidan.
 
Ta en kastrull och häll i 1 dl rödvinsvinäger och 2-3 msk farinsocker. Koka till det börjar karameliesera. tillsätt 500 ml kycklingbuljong och reducera till hälften. tillsätt  50 g smör. Låt puttra ihop till sås. .
 
Hacka grovt tre-fyra rabarber. Häll i kastrull med 2-3 msk farinsocker. Koka till mjukt och mixa till fin puré.
 
Lägg nu i brösten med fettkappan nedåt i en kall stekpanna och vrid på till medelhög värme. Låt steka i ca 5-7 minuter (Fettkappan ska vara gyllenbrun). Stäng av värmen och vänd på bröstet med köttsidan nedåt. Låt stå iminst 5-7 minuter.
 
Dela på Pak Choi och stek med jordnötsolja och chiliflakes ca 1,5 minut. Salta
 
Skär fina stänger av skalad rabarber. Ta en stekpanna och häll i 25 g smör och 1 msk farinsocker. Puttra ihop och lägg i stängerna i max en minut. Dom ska fortfarande vara hela och lite chrunsh.
 
Skär brösten längs med. Och dela dessa på hälften.
 
Som vanligt gäller det att planera allt. Skär och gör klart allt innan du ska göra respektive moment.
 
På bilden blev det ett helt bröst, men kända att det blev väl mycket mat.
 
Lycka till
 
/Massimo
 
 
 
 
 
Taggar: anka, michel roux, rabarber;

Kommentera inlägget här :