Churros

Har länge gått och tänkt på dessa Churros, men det var ett tag sedan jag gjorde dem. I Spanien ett bakverk lika vanlig som paella. Och jag gillar när det går snabbt. För en gång skull behöver ni inte springa och köpa en massa ingredienser. Dessa ingredienser har "nästan" alla hemma jämt. Jag har i och för sig en fritös vilket gör motståndet mindre. Men det går lika bra med en kastrull och llte försiktighet.
 
 
Recept:
1 1/4 dl vatten
1 1/4 dl mjölk. Helst 3%
110 g osaltat smör
2,5 msk strösocker
1 nypa salt
3 dl vetemjöl
3 ägg
socker
Kanel
Olja att fritera i
 
Gör så här:
Koka upp, vatten, mjölk, salt, smör och socker i en kastrull. Häll i vetemjölet och vispa kraftigt. Häl över degen i en bunke för att kyla av smeten. Tillsätt ett ägg i taget och använd en elvisp. Låt nu smeten vila en halvtimme så att mjölsmaken försvinner. Du kan hälla allt i en spritspåse med en tyll.
 
OBS! Du kan byta ut mjölken mot vatten. Jag tycker dock att det blir mer smak med mjölk. Kanske lite mer försvenskade.
 
Värm upp olja till 180 grader. Pressa ut lagom långa korvar in i oljan. Låt fritera i 1,5 - 2 minuter. Dom ska dock vara gyllenbruna och inte brända. Lägg på papper. Blanda socker och kanel och sprinkla över
 
Nu är det bara att njuta medans de är varma. Jag föredrar dessa med ett glas isande mjölk. I Spanien hade jag nog blivit förvisad.
 
/Massimo
Taggar: Churros, friterad;

Kommentarer :

#1: Kenneth

Yes, troligen förvisad :-)

Alltid med en cafe con leche eller med en överdrivet söt och matig kopp varm choklad.

Men jag tycker att din kombo låter bättre - ska testa så snart jag hinner.

Svar: :)
il massimo

skriven

Kommentera inlägget här :