Ett besök på Derelict

Tidigare i veckan fick jag förfrågan om att hoppa in på ett bord där det fanns en plats kvar. Mina kompisar hade tidigare tid i oktober men fick omboka. Och tidigast lediga tid var igår kväll (lördag). Ganska populärt ställe alltså...
Utifrån gatan skulle man inte kunna ana att det är en restaurang förutom lite klisterlappar med namnet. Inne, en naken varm lokal med gammal tegelsten. Borden såg ut att vara gjorda av gamla skeppsbrädor. Och plats för ca 20 personer. Jävligt charmigt helt enkelt. Vilken tur att jag även känner en av servitörerna som jobbade igår.
 
Men vilken meny ska man välja? Jjag var själv inne på mellannivån. Den största menyn krävde sin man sa dom. Och jag är ju inte jättestor i maten. Grupptrycket fick dock vinna och det blev den stora menyn + vinpaket.
 
Alla foton är från telefonen därav den dåliga kvaliteten.
 
 
Först kom det in en morotsravioli med rikligt skum av just morot.
 
Pinnbröd samt friterad jordärtskocka med tror jag rostad jordärtkockskräm med granskottsolja. Jävligt gott
 
 
 
Samt en liten soppa av just jordärtskockor
 
 
Blåmussla med persiljerotspuré
 
 
 
Lök i olika texturer med ett 62 graders ägg
 
 
Sotad och rostad strömming
 
 
Ostron, troll hummer och snäcka. Dessvärre är jag lite kräsen och gav gladeligen bort ostron och snäcka men det smakade jättegott
 
 
 
Bakad rotselleri, kräm och hasselnötter
 
 
 
Jag tror det var konfiterad potatis någon sort. Den godaste potatis jag ätit. Till detta piggvar vid sidan om.
 
 
 
Gräsand och lever
 
 
Tartar på hjort, lingon och pepparrot
 
 
Hjort. Lever, njure och fett?
 
 
Lever, njure och fett
 
 
Getost någonstans ifrån Vallentuna
 
 
Hjortronbrulée. Sist var det en hjortronsufflé. Men bilden blev helt värdelös
 
 
 
Till allt detta valde vi deras vinpaket, vilket är praktiskt. Personligen tyckte jag inte att alla viner passade min gom. Men det var också viner och druvsorter jag aldrig provat förut eller väldigt sällan. Till maten passade dom dock utmärkt. Och som en liten treat fick vi smaka på en riktigt fin rom.
 
 
 
Kontentan är att om du har möjlighet och är tålmodig nog i att stå på väntelista är det värt all tid i världen. Jag skulle gladeligen gå dit igen. Enkla rena råvaror med fantastisk smak.
 
Ja, nu har jag fyllt på inspirationsförrådet ett par veckor, så bli inte förvånad om det dyker upp en rätt jag kallar för potatis.
 
Trevlig helg
 
/Massimo
Taggar: derelict, finedining, stockholm;

Kommentera inlägget här :