Cevapcici, Massimo style

Egentligen skulle jag kalla dessa för köttbullar eller biffar med lokal kryddning. Cevapcici har sitt ursprung bla i Balkan och Bosnien. Traditionellt sett serverad med avrunnen yughurt och ajvar relish. Men som vanligt tar jag mig friheten att göra det på mitt sätt och det som för tillfälligt finns i kylskåpet.
 
 
Recept: 2 pers
 
300 g lammfärs
1 ägg
2-3 vitlöksklyftor
5 g salt
Svartpeppar
Ajvar Relish (stark)
Philapelphia ost
5-6 potatisar
1 Gullök
1-2 msk socker
Citronjuice
Tomater (körsbär eller plommon)
1 dl risvinäger eller vitvinsvinäger
1 dl socker
1 dl vatten
smör
Persilja
 
Gör så här: Dela tomaterna i kvarter och ta bort kärnhuset. Blanda 1 dl vinäger, 1 dl socker och 1 dl vatten i en katrull. Värm upp tills allt har blandat sig. Låt svalna. Ta fram en glasburk du kan försluta. Häll i tomaterna och lagen. Låt stå i minst 1 timme. Blir ännu godare efter ett dygn och har man tiden fantastiskt gott efter 2-3 veckor.
 
Skala potatisen (fast) och koka färdig i lättsaltat vatten. Gör sedan kvarter av varje potatis.
 
Blanda lammfärsen med ett ägg. Blanda i salt och peppra efter behag. Skala och pressa vitlöken i en medelvarm panna eller kastrull. Vitlöken ska inte bli bränd, men stekt så att den vassa smaken av vitlöken försvinner. Blanda i vitlöken i färsen. Rulla färsen till avlånga korvar? (järpar), men inte för tunna. Mina väger ca 60g /st.
 
Mandolina/skär gullöken i fina ringlar och lägg ner i bunke. Häll på lite socker och blanda runt. Tillsätt citronjuice. Låt stå i minst en timme. Detta gör att löken får en mycket mjukare framtoning och inte så vass. Lyxlök kallar jag det.
 
Värm upp stekpannan i medel/hög värme och använd en rejäl klick med smör. Fräs på färskorvarna och rulla dom i pannan så att de steks jämt. Justera värmen nedåt så att du inte bränner. Enligt normerna ska färs vara 70 C för att  vara ätbar enligt livsmedelsverket. Men jag skulle säga runt 55-60 grader är en perfekt temperatur om man inte vill ha det för torrt. Personligen tar jag ur korvarna när dom når 55 grader så efterbakas dom klart perfekt till 58-60.
 
Samtidigt har du en annan stekpanna och fräser potatisen i smör. Potatisarna ska få en fin gyllenbrun färg. Krydda med salt och peppar i pannan efter din egen smak.
 
Ta fram en bunke och häll ner mjukosten och bearbeta den tills den är mjuk. Tillsätt önskad mängd Ajvar. (Jag använde en Ajvar Relish het). Köpeburk alltså. För att enklare få ut smeten på tallriken kan du använda en spritspåse.
 
Ja nu är det bara att lägga upp. Glöm inte lite grönt (persilja). Det piffar upp färgmässigt.
 
Hoppas det ska smaka
 
/Massimo
 
 
Taggar: cevapcici;

Kommentera inlägget här :